Mistä on kyse?
Laki ajoneuvo- ja liikennepalveluhankintojen ympäristö- ja energiatehokkuusvaatimuksista (740/2021), tuttavallisemmin puhtaiden ajoneuvojen laki, velvoittaa hankintayksiköitä lisäämään ympäristöystävällisten ja energiatehokkaiden ajoneuvojen osuutta.
Keitä laki koskee?
Laki koskee kaikkia hankintalain tarkoittamia hankintayksiköitä eli kuntia, valtion virastoja, hyvinvointialueita, kuntayhtymiä ja julkisoikeudellisia laitoksia.
Milloin laki tulee sovellettavaksi?
Lakia sovelletaan, kun:
- ajoneuvo hankitaan ostamalla, vuokraamalla, leasingilla tai osamaksulla tai
- hankinta on palveluhankinta, jossa ajoneuvoja käytetään palvelun tuottamiseen (esim. kuljetuspalvelut), ja
- hankinnan arvo ylittää EU-kynnysarvon.
Toisin sanoen: hankintayksikön on varmistettava, että ajoneuvot, joko itse hankitut tai palvelusopimuksissa käytettävät, täyttävät lain mukaiset puhtaiden ajoneuvojen osuudet ja tekniset vaatimukset.
Missä hankinnoissa laki tyypillisesti aktualisoituu?
A. Ajoneuvohankinnat
- Henkilöautot ja kevyet hyötyajoneuvot
- Linja-autot (tietyt alaluokat)
- Kuorma-autot
B. Palveluhankinnat
- Oppilas- ja asiointikuljetukset
- Sote- ja vammaiskuljetukset
- Jätteiden keruu
- Posti- ja pakettikuljetukset
| Ajanjakso | Aika | Keskeinen sisältö |
| I | 2.8.2021–31.12.2025 | Siirtymävaihe: sallitaan vähäpäästöiset (≤ 50 g CO₂/km) ja vaihtoehtoiset käyttövoimat. |
| II | 1.1.2026–31.12.2030 | Tiukennus: henkilö- ja kevyiden hyötyajoneuvojen on oltava nollapäästöisiä (0 g CO₂/km). |
Puhtaiden ajoneuvojen osuus
Prosenttiosuus lasketaan kaikista ajanjakson aikana tehdyistä hankinnoista yhteensä, ei yksittäisistä kilpailutuksista. Jos yksi hankinta jää alle vaatimusten, sen voi kompensoida toisessa saman ajanjakson hankinnassa.
Laki ei aseta koko maahan yhtä kiinteää prosenttiosuutta henkilö- ja kevyiden hyötyajoneuvojen osalta, vaan ottaa huomioon alueelliset erot, kuten latausinfran kattavuuden ja välimatkat. Siksi vaadittava vähimmäisosuus vaihtelee alueen mukaan.
| Ajoneuvoluokka | Vähimmäisosuus ajanjaksolla | Soveltuvuus |
| Henkilö- ja kevyet hyötyajoneuvot (M1, N1) | 20–50 % alueesta riippuen | Alueellinen porrastus |
| Kuorma-autot (N2, N3) | 5 % | Ei alueellista eroa |
| Linja-autot (M3 I / A) | 41 % | Ei alueellista eroa |
Esimerkki käytännöstä
Jos hankintayksikkö hankkii viiden vuoden aikana yhteensä 20 henkilö- tai kevyttä hyötyajoneuvoa, → vähintään 7 niistä (35 %) on oltava puhtaita.
Puhtaan ajoneuvon vaatimukset
Jokaisella ajoneuvoluokalla on omat ”puhtaan ajoneuvon” tekniset vaatimukset, jotka määrittelevät, millainen ajoneuvo lasketaan puhtaaksi.
→ Nämä on tärkeä kuvata tarjouspyynnössä, jotta tarjoaja tietää, minkälainen kalusto hyväksytään.
| Ajoneuvotyyppi | Soveltuuko laki? | Mitä tulee vaatia tarjouspyynnössä ajanjaksolla I (2.8.2021–31.12.2025)? | Mitä tulee vaatia tarjouspyynnössä ajanjaksolle II (1.1.2026–31.12.2030)? |
| M1 (henkilöauto) | Kyllä | CO₂ ≤ 50 g/km ja käyttövoimana sähkö, vety tai lataushybridi. Euro 6. | 0 g/km → täyssähkö tai vety |
| M1 esteetön eli sis. pyörätuolipaikan | Ei | ||
| M2 (kevyt linja-auto, minibussi) | Kyllä | Kuten M1 | Kuten M1 |
| M3 I (kaupunkibussit) tai A (bussit, joissa seisomapaikat sallittu) | Kyllä | Käyttövoimana sähkö, kaasu, vety tai uusiutuva diesel (ei fossiilinen). Euro 5. | Sama |
| M3 alaluokka II (seutuliikennebussit), III (pitkän matkan bussit) tai B (vain istumapaikkoja) | Ei | ||
| N2, N3 (kuorma-autot) | Kyllä | Käyttövoimana sähkö, kaasu, vety tai uusiutuva diesel (ei fossiilinen) diesel. Euro VI. | Sama |
| L-luokka (mopot, moottoripyörät) | Ei |
Käytännön muistilista kilpailutuksiin
- Aloita markkinavuoropuhelulla: selvitä tarjonta ja teknologinen taso.
- Tarjouspyynnössä määrittele (“ajoneuvon on täytettävä seuraavat ehdot...”):
- ajoneuvojen päästörajat ja hyväksyttävät käyttövoimat
- miten tarjoaja osoittaa vaatimusten täyttymisen (esim. tyyppihyväksyntä, päästötodistus)
- Voit antaa kriteereistä myös lisäpisteitä esim. nollapäästöisyydestä
- Tarkastele kokonaisuutta: vaatimukset täytetään ajanjakson tasolla, ei yksittäisissä kilpailutuksissa.
Huomio: Traficom valvoo lain toteutumista jälki-ilmoitusten kautta. Jos hankintayksikkö ei tee ilmoitusta lain piiriin kuuluvasta hankinnasta tai tiedot ovat puutteellisia, Traficom voi asettaa uhkasakon velvoitteen tehosteeksi.
Hankintaklinikka – Ensiapu hankinnan tai tarjouksen haasteisiin
VALO Partners Asianajotoimisto tarjoaa kokonaisvaltaista tukea, ennakollista riskienhallintaa ja käytännönläheistä neuvontaa hankintaprosessien aikana sekä yrityksille että hankintayksiköille.
Voit olla hankintajuristeihimme yhteydessä suoraan Hankintaklinikan kautta. Saat tilanteeseesi asiantuntijan näkemyksen nopeasti – ja maksutta. Jos kyseessä on laajempi kokonaisuus, arvioimme tilanteen ja tarjoamme selkeät ratkaisuvaihtoehdot.
Ota yhteyttä hankinta-asiantuntijoihimme!
-Anet Joutsen, hankintajuristi
